vrijdag 20 juni 2014

Merida jurk (van de film Brave)

Ik wilde al heel lang de jurk van Merida maken voor mijn kleine rode donder. De eerste 5 minuten van de film is het namelijk net alsof ik naar mijn dochter zit te kijken. Volgende week mag ze naar een prinsessenfeestje en de moeder van de jarige job ging een echte Elza jurk maken. Nu vond ik  eindelijk de zin om de Merida jurk te maken. Samen gingen we naar de stoffenmarkt op de Blaak in Rotterdam. Heb nog nooit zulke mooie en spotgoedkope stoffen gezien (aanrader!!!)

Voor het maken van de jurk vond ik inspiratie op deze blog. Omdat het erg rekbare stof is hoefde ik er gelukkig geen rits in te maken. Voor de bovenmaat tekende ik een strak tshirt over en nam ik de mouw van een ander jurkje om het armsgat te maken. Ik had dus alleen een voor en achter pand nodig en omdat ik 2 meter had, tekende ik de rok meteen aan

Het begin was er

 Voor de schouders vouwde ik een reep voeringstof dubbel (ongeveer 1,5 x de lengte) en rimpelde deze om het mouwsgat heen

 Voor de mouwen knipte ik er bij de ellebogen een stuk tussenuit en maakte van die reep 3 stukjes om er tussen te zetten. Ook hier rimpelde ik een stuk voeringstof om er tussen te zetten.
 Aan het einde van de mouwen maakte ik wederom een stuk voeringstof en ook aan de binnenkant van de hals zit een groot stuk.
 Voor de riem (die ik 9 jaar geleden in de binnenlanden van Mexico kocht) maakt ik van goudkleurig skai twee lussen



 Omdat de hals te wijd geworden was heb ik aan de achterkant een plooi genaaid (hoe simpel kan een oplossing zijn)



Net echt toch???
Merida en Elsa:

8 opmerkingen:

  1. Wauw! Hij is fantastisch. Leuk dat je de stoere bosavonturen jurk nam. Heb je nu de smaak te pakken en krijgt ze de volgende keer de turquoise jurk uit de film?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You did a wonderful job and I'm so thrilled my tutorial inspired you! Your daughter looks so sweet (and very pleased with her new dress too).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. She is very pleased indeed :) Her friend is getting an Elsa dress (from frozen) and tomorrow they are all getting together at a princess party.

      Verwijderen
  3. dat is super!!! daar zouden ze hier voor vechten ;-)

    http://mumendemiekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig heeft ze maar 1 broer dus de jurk is helemaal voor haar alleen :)

      Verwijderen