woensdag 21 maart 2012

De potloodrol a la Tante Bet

Al op een aantal sites en in boeken had ik tutorials gezien voor een potlood/ stiftenrol. Omdat ik eigenwijs ben (en eigenlijk niet uit de beschrijvingen kwam..) heb ik mijn eigen versie gemaakt.

Ik heb 2 lappen stof genomen van 32 cm breed en 21 cm hoog. Deze zijn voor de binnen en buitenkant. Op de stof van de buitenkant heb ik vlieseline geplakt voor extra versteviging.

Verder heb ik een stuk stof van 32 cm breed en 16 cm hoog genomen voor het 'zakje'. Deze heb ik aan de bovenkant afgewerkt met biaisband.

De smalle strook stof speld je met de goede kant naar boven op de binnenkant stof (ook met de goede kant naar boven) Je naait van links naar rechts of andersom van de biaisband naar beneden lijnen op de stof, Voor de 1e en de laatste lijn begin je 3,5 cm vanaf de zoom, voor de rest houd je 2,5 cm breedte aan (ik had het eerst afgetekend met potlood.

Als dit klaar is leg je de buitenkant stof met de goede kant op de goede kant van de binnenkant (volg je het nog??) Spelt er een lus van elastiek (ongeveer 32 cm) tussen, net onder de biaisband. Naai rondom en laat een stukje aan de zijkant open om te keren.

Als je de stof hebt gekeerd naar je de zijkanten en bovenkant nog even netjes langs de randen. En voila... de potloodrol a la Tante Bet. (je kunt de hoogte en breedte natuurlijk aanpassen aan de potloden die je wilt gebruiken. Houdt wel rekening met de zoom... )


6 opmerkingen:

  1. super ! ik zat met zelfde probleem als jou : elke uitleg die ik vond was in het Duits en als je de 'vertaling' opzette werd het eent ekst die nog moeilijker leesbaar was Ik stond op het punt om ook gewoon er zelf aan te beginnen, tot ik dit hier van jou vond. super ! gezien het late uur waarop ik eraan begon, was ik blij met deze nederlandstalige uitleg !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn! (ook dat je mijn uitleg begreep hahaha)

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor deze uitleg! Werd al verschillende malen gebruikt voor zowel potloden- als penselenrollen. http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2014/02/penselenetui.html
    groetjes,
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Met het flapje is inderdaad handiger. Zo heb ik dit haaknaaldenzakje ook gemaakt http://tante-bet.blogspot.nl/2013/08/scharenzakje-en-haaknaaldentasje.html
      groetjes
      Janneke

      Verwijderen
  3. Deze ga ik ook gebruiken, maar nog wat aanpassen, er moet nog een flap aan zodat er niets uitvalt.


    statuur.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een flap is inderdaad veel handiger. Dit was versie 1 :)

      Verwijderen